Łukasz Borowiecki on Linkedin
Łukasz Borowiecki
Co-founder and CEO at 10 Senses | AI Sector Expert at Digital Poland Foundation
Delivering value with data & AI

 

Dzisiaj został opublikowany raport Big Data w Polsce, który stworzyliśmy wspólnie z Fundacją Digital Poland. Przedstawia stopień wykorzystania technologii wykorzystania danych wśród polskich firm. Cieszy mnie bardzo, jako współautora, że ten dokument ujrzał światło dzienne. Pracowaliśmy nad nim już od pewnego czasu i wreszcie można teraz zobaczyć finalny efekt.

Dlaczego zależało nam na pisaniu o danych

No właśnie, dlaczego? Ciągle słyszymy o ogromnym znaczeniu danych oraz technologii wykorzystujących dane takich jak AI czy IoT. Dygitalizacja ma być jednym z najważniejszych wyzwań dla naszej gospodarki. A dane mają być jedną z kluczowych przewag technologicznych w przyszłości. Ja podzielam te poglądy. Uważam, że to prawda. Jednak, gdy spróbujemy dowiedzieć się czegoś więcej o tym, jak to w polskich firmach właściwie jest z tym wykorzystaniem danych… to okazuje się, że wiemy bardzo niewiele. Szukając w internecie informacji o wykorzystaniu danych przez polskie firmy natrafimy na wiele reklam firm IT, dużo informacji o tym jak wdrażać technologie, jakie kompetencje nabyć itd. To wszystko są pomocne rzeczy, ale nie mówią nam dużo odnośnie do tego, gdzie właściwie znajdują się polskie firmy w procesie budowy kompetencji korzystania z danych. Również próżno szukać takich analiz na polskich uczelniach. Analitycy biegli w obszarze IT oraz technologii danych mają dostępny cały wachlarz możliwości kariery i raczej nie decydują się na karierę wewnątrz murów uniwersyteckich. W tej sytuacji pomimo oczywistego ogromnego znaczenia danych trudno znaleźć analizy stanu polskiej gospodarki w tym obszarze. A jeśli nie wiemy, gdzie dzisiaj znajdują się polskie przedsiębiorstwa to jak możemy wskazać właściwą drogę do celu?

Rok 2020 stoi pod znakiem danych

Dyskutowaliśmy nad tymi zagadnieniami wspólnie z Piotrkiem Mieczkowskim, szefem Fundacji Digital Poland. Wyszło na to, że w 2020 roku warto więcej uwagi poświęcić właśnie wykorzystaniu danych w polskiej gospodarce. W latach 2018-19 nasze prace skoncentrowane były na AI. Stworzyliśmy kilka publikacji, m.in. takie raporty jak Map of Polish AI czy Map of Science in the Field of AI. Jednak w tym roku przesunęliśmy nacisk bardziej na dane.

Jest to też dobry czas dla pisania o danych. W tym momencie w Brukseli toczą się prace nad europejską strategią danych czy też regulacjami technologii AI, o czym pisaliśmy niedawno. Kwestie danych są również uwzględnione w pracach polską strategią AI (m.in. dalsze prace nad otwieraniem danych publicznych). Mamy poczucie, że przygotowując analizy wykorzystania danych w polskich firmach nie tylko zajmujemy się problemem ciekawym i aktualnym, ale wyniki naszych prac mogą być pomocne dla przedsiębiorstw oraz sektora publicznego.

Co znajdziecie w raporcie

Cały raport podzielony jest na dwie duże sekcje. Pierwsza zawiera rozdziały opisujące znaczenie danych, ale również dające bardzo praktyczne porady. Zostały one napisane przez ekspertów z renomowanych firm. Mamy więc informacje o tym, jakie są potencjalne zastosowania technologii danych, jakie wyzwania stoją przed firmami, które chcą wdrażać big data, oraz jakie powinny być elementy strategii danych. Jest jeden rozdział dotyczący wyłącznie kwestii prawnych związanych z danymi (w szczególności danymi osobowymi). Nasz wsad ze strony 10 Senses do pierwszej części dokumentu to rozdział z częstymi pytaniami dotyczącymi wykorzystania danych w firmie. Sądziliśmy, że takie Q&A będzie przystępną formą komunikacji z czytelnikiem.

Drugi rozdział to analiza danych z Eurostatu. Wykorzystaliśmy panel ICT, który dostarcza ciekawych miar odnośnie wykorzystania danych w firmach. Pozwala rozbić wyniki na różne branże oraz ze względu na wielkość firmy. Dodatkowo, zawiera wszystkie państwa UE, dzięki czemu możliwe jest porównanie Polski oraz polskich firm do europejskich liderów czy też do krajów z naszego regionu – np. należących do Grupy Wyszehradzkiej.

Jakie są wyniki analizy? Przede wszystkim widać, że istnieje dystans w wykorzystaniu technologii danych w Polsce względem Zachodu. Jednak jest to przede wszystkim wynik niskiego wykorzystania tych technologii w małych i średnich przedsiębiorstwach (7% w Polsce, 14% w Niemczech, 16% we Francji). Duże polskie firmy, czyli te zatrudniające powyżej 250 osób wypadają niewiele gorzej od firm niemieckich czy francuskich (26% w Polsce, 34% w Niemczech, 37% we Francji).

Z innych ciekawych rzeczy – na podstawie danych Eurostatu można dojść do wniosku, że polskim firmom brakuje smykałki do mediów społecznościowych. W Polsce tylko 2% firm korzysta z danych pochodzących z tego źródła, podczas gdy przeciętnie w UE to jest 6%. Akurat w tym obszarze widać dużą lukę względem Zachodu nie tylko wśród MŚP, ale też dużych firm.

Jest jednak statystyka, w której przodujemy na tle Europy. Są nią incydenty związane ze zniszczeniem lub zniekształceniem danych. W Polsce 8% firm na przestrzeni 12 miesięcy napotkało taki problem i jest to wyraźnie więcej niż 5% dla UE. Niestety, wynik ten nie powinien dziwić, ponieważ polskie firmy nadal nie maja praktyki przechowywania kopii zapasowych posiadanych danych. Czyni tak 57% rodzimych przedsiębiorstw, podczas gdy w UE średnia to 76%.

Co dalej

Jest to pierwszy raport skoncentrowany na danych, ale będziemy publikować kolejne. Ciekawym tematem wydaje się automatyzacja obiegu faktur. Eurostat dostarcza kilku zestawów danych dotyczących tego zagadnienia. Będziemy również śledzić postępy prac nad danymi oraz AI w Brukseli oraz prace na strategią AI dla Polski.

A na ten moment pozostaje nam życzyć udanej lektury raportu Big Data w Polsce.

 

Jeśli jesteś zainteresowany raportem…

…prosimy o podanie poniższych danych kontaktowych. Chcielibyśmy mieć możliwość zapytać Cię o opinię na jego temat.